Main menu

 

8 tipov, ako zvládnuť tehotenské nevoľnosti

10th mar 2016

I v tak zvláštnom a krásnom období akým tehotenstvo bezpochyby je, nás môžu trápiť rôzne nepríjemnosti a nevoľnosti, hlavne ranná nevoľnosť a zvracanie. Na vine je zvýšená hladina hormónu HCG v krvi, ktorá dosahuje vrchol medzi ôsmym a deviatym týždňom tehotenstva a potom sa znižuje.

Niektoré ženy síce ani nevedia, že nejaké nevoľnosti existujú, ale iné mamičky ich zasa môžu mať každé ráno v rámci denného harmonogramu alebo dokonca celý deň. Či už vás nevoľnosť trápi len zľahka alebo sa vám zdá, že vás bude zvracanie sprevádzať celý deň, môžete sa upokojiť tým, že nevoľnosti, aspoň tie ranné, bývajú záležitosťou iba prvého trimestra, potom ustanú. Samozrejme takisto tehotenstvo býva u každej ženy individuálna skúsenosť, preto sa môže stať, že niekoho môžu nevoľnosti potrápiť celé tehotenstvo.

Pregnant woman with nausea sitting in living room

Ako si teda od nevoľností aspoň trochu pomôcť? Máme pre vás osem osvedčených rád.

  1. Jedzte dobre a často

Denný jedálny lístok si rozdeľte na menšie porcie, najlepšie na päť až šesť porcií. Zvlášť ráno si doprajte ovocie – banány, ktoré sú významným zdrojom vlákniny, draslíka, vitamínu B6, ale takisto energie; chladené strúhané jablko (vitamín C, vláknina, antioxidanty); melón (bohatý na tekutiny) alebo hrozno – zásobáreň draslíka a železa, okrem toho podporuje vylučovanie kyseliny močovej z organizmu. Zmieňované ovocie takisto upokojuje žalúdok (predovšetkým zázračné banány), preto sa vrelo odporúča i pri nevoľnostiach.

Takisto sa v dobe rannej nevoľnosti snažte vyradiť z jedálneho lístka tuky. Z mliečnych výrobkov uprednostňujte kyslé s obsahom do 3 % tuku, nekyslé radšej úplne vyraďte a než pôjdete spať, zjedzte niečo malé a ľahké.

  1. Pitný režim

Nezabúdajte na dostatočný pitný režim. Základom je pramenitá voda. Dobrou alternatívou sú bylinné čaje (ale pozor – nie každá bylina je v tehotenstve vhodná!). Stávkou na istotu je harmanček, ktorý upokojuje a napomáha tráveniu. Môžete ho užívať i na relaxačný kúpeľ.

Čaj s obsahom feniklu upokojí žalúdok, doprajte si ho po každom jedle.

Medovka sa používa pri nevoľnostiach, zvracaní, nechutenstve a problémoch so zažívacím systémom spojených so stresom, pomáha pri bolestiach hlavy a migrénach. Má upokojujúce účinky na nervovú sústavu, preto sa odporúča piť pred spaním. Výborný čaj, ktorý má takisto zázračné vlastnosti, je zázvorový.

  1. Sladké ráno – nevoľnosti málo

Ak zvraciate ráno, ihneď po prebudení si dajte niečo sladké – sucháre, sušienky, sladké pečivo apod. Avšak nezamieňajte s raňajkami! Tie si dajte, ako ste zvyknutí a pokiaľ ste ich doteraz nejedli, zaraďte výdatné ranné jedlo do svojho denného rozvrhu.

  1. Nič vyprážané

Vyraďte zo svojho jedálneho lístka všetko vyprážané, tučné a korenené, takisto kávu pite čo najmenej. Zmieňované dráždi žalúdok a vyvoláva nútenie k zvracaniu.

  1. Pohoda a spánok

Nezabudnite sa v každodennom zhone zastaviť a relaxovať. Aspoň časť cesty z práce choďte pešo, keď prídete domov, na polhodinku si ľahnite a dajte si nohy hore. Že máte deti? Požiadate aspoň niekedy o pomoc rodinu či kamarátky. Manžel vás môže niekedy tiež masírovať či rozmaznávať iným spôsobom – také hladenie po celom tele pôsobí ako balzam nielen pre dušu. Pri vypätých situáciách pomáha hlboké dýchanie a pri pocite na zvracanie sa v sede predkloňte a hlavu dajte na chvíľu medzi kolená

  1. Pohyb na čerstvom vzduchu

Vyhýbajte sa preplneným dopravným prostriedkom či vydýchaným a zafajčeným miestnostiam, zaveďte pravidelný pohyb na čerstvom vzduchu aspoň cez víkendy. Nebojte sa cvičiť či plávať (existuje cvičenie i plávanie pre tehotné), tancujte, pokiaľ môžete, nevoľnosti budú znesiteľnejšie.

  1. Magický zázvor

Zázvor je zaručený a úspešný lekár, ktorý si poradí s vašimi nevoľnosťami nielen v tehotenstve, ešte vám dobije energiu, znižuje napätie a zvýšenú teplotu tela a má priaznivé účinky na imunitný systém, zaručene však upokojuje žalúdok. Zázvor je ale ostrý, preto ho varte, pije ho ako čaj, nebojte si ním prikoreniť omáčku alebo si v lekárni kúpte zázvorovú lízanku a úspech sa dostaví.

  1. Homeopatiká

Váš lekár vám môže v najkrajnejšom prípade odporučiť prípravok, ktorý pomáha proti ranným nevoľnostiam, napríklad Cerucal či Degan. Veľmi účinné a šetrné k organizmu tehotnej ženy sú homeopatiká. Majú schopnosť stimulovať organizmus k lepšiemu využitiu vlastných obranných síl, nie sú toxické a teda nepredstavujú pre organizmus riziko nežiaducich účinkov. Skvelé sú napríklad homeopatiká – Gastrocynesine, tablety na pocit ťažoby v žalúdku a nadúvania.

S prianím krásneho dňa

www.mimulo.sk

Mohlo by Vás tiež zaujímať

4 comments on “8 tipov, ako zvládnuť tehotenské nevoľnosti

  1. Pingback: Situácie v tehotenstve, za ktorými nám nebude smutno | Blog Mimulo

  2. Pingback: Tehotenstvo a menštruácia | Blog Mimulo

  3. Pingback: Strašiak mimomaternicové tehotenstvo | Blog Mimulo

  4. Pingback: Rozhovor na tému – Plávanie pre tehotné | Blog Mimulo

Pridaj komentár

CzechSlovakia