Main menu

 

Aké potraviny by sme v tehotenstve jesť nemali

4th jan 2018

Hovorí sa, že v tehotenstve máme jesť za dvoch. Za čias našich babičiek to bolo známe pravidlo tehotných a ešte dnes nám to mnohé z našich mamičiek v našom inom stave kladú na srdce. Ale opak je pravdou. Určite by sme mali jesť od všetkého trochu, ale s ničím sa to nemá, ako je už známe, preháňať.

Teda úslovie „všetkého veľa škodí“ platí aj v tehotenstve. Ak priberieme veľa, môžeme si byť isté, že nám vždy pár kíl po pôrode zostane. A verte alebo nie, zhadzujú sa ťažko. Aj keď by sme v gravidite nemali vynechávať žiadne jedlo, pretože príjem všetkých živín a vitamínov je v tomto období pre nás i pre náš plod veľmi dôležitý, aj napriek tomu musíme byť na pozore pred niektorými potravinami. Často si však telo povie samo. Niekedy však musíme byť opatrné.

Medzi nevhodné potraviny konzumované počas tehotenstva patria hlavne morské plody s nebezpečne vysokým obsahom ortuti, niektoré mäsá a mastné výrobky, nekvalitne upravené vajíčka (surové, nedovarené), syry – hlavne tie zrejúce a tiež niektoré druhy byliniek.

Grep ani tonik

Niektoré zdroje môžu za nevhodné potraviny uvádzať aj určité druhy ovocia, medzi ktoré patrí napríklad grep. Ten obsahuje okrem veľkého množstva prínosného vitamínu C aj chinín, vďaka ktorému je chuť grepu horká. Chinín je ale tou látkou, ktorá nie je v tehotenstve odporúčaná ku konzumácii. Jeho konzumácia totiž môže ohroziť plod a to tak, že ho poškodí. Chinín je navyše obsiahnutý aj v toniku, takže aj tento nápoj by mala tehotná žena obmedziť. V každom prípade ale platí, že každá potravina, a to v obmedzenom množstve, nemôže tehotenstvo akokoľvek ohroziť. Vždy sa ale tehotná žena môže o tom, čo nejesť v tehotenstve, poradiť so svojím ošetrujúcim lekárom.

Plesňové syry

Počas tehotenstva by sa mali ženy vyvarovať niektorým syrom, ktoré môžu zapríčiniť vznik rôznych baktérií, napr. Listérie, ktoré môžu ohroziť plod. V prípade, že žena ochorie listeriózou, sa u nej spravidla objavia príznaky podobné chrípke. Listerióza môže spôsobiť vážne zdravotné problémy, ktoré môžu viesť až k potratu.

Plesňových syrov by sa nemali ženy počas tehotenstva báť, ale ich denný príjem by nemal byť vyšší ako 150g denne. Zvýšená konzumácia syrov s plesňou je pre ženu nebezpečná, pretože tieto syry môžu produkovať jedy (mykotoxíny), ktoré sú pre plod veľmi nebezpečné. Napríklad by sme sa tiež mali vyhnúť hermelínu a nive. Tieto syry podporujú vznik mykóz a kvasiniek, ktoré môžu zapríčiniť nepríjemné intímne problémy.

Morské plody s obsahom ortuti

Aj keď sú ryby a morské plody výborným zdrojom bielkovín a omega-3 mastných kyselín, niektorým rybám by sa mali tehotné ženy vyhnúť. Medzi nevhodné ryby alebo morské plody radíme také, ktoré v sebe majú nebezpečne vysoký podiel ortuti, ktorá by mohla poškodiť nervový systém dieťaťa. Podiel ortuti sa pozná podľa veľkosti a veku ryby – čím staršia a väčšia ryba, tým väčšia pravdepodobnosť výskytu väčšieho množstva ortuti. Nevhodnými rybami a morskými plodmi sú predovšetkým: mečiar, žralok, makrely, nadmerná konzumácia tuniaka, surové alebo nedostatočne upravené ryby, kôrovce a morské plody (sushi, ustrice, mušle).

Mäso a mastné výrobky, vajíčka

Všetko mäso by malo byť pred jedlom riadne uvarené. Graviditu by sme si nemali kaziť konzumáciou párkov, hamburgerov či plnených bagiet predávaných vo fast foodoch alebo na benzínových pumpách, ktoré môžu byť nedovarené a môžu spôsobiť listeriózy. Pozor by sme si mali dať tiež na grilované mäso alebo na hotové pokrmy, ktoré sa ohrievajú v mikrovlnnej rúre, pretože jedlo nemusí byť dostatočne prepečené. Z dôvodu vzniku možnej listérie by sa ženy mali vyhnúť tiež paštétam a mäsovým nátierkam.

Pečeň môže byť pre plod nebezpečná z dôvodu vysokého podielu vitamínu A. Ostatné vnútornosti môžu ženy jesť, ale mäso musí byť dostatočne dlho varené, aby neobsahovalo krvavé kúsky alebo nepúšťalo šťavu.

Vajíčka by mali byť dostatočne uvarené, aby bol žĺtok aj bielok tvrdý a vajíčka neboli surové. Surové vajcia môžu spôsobiť salmonelu. Vyhnúť by sa mali ženy potravinám vyrobeným zo surových vajec – vaječný koňak, surové neupečené cesto, tatárska omáčka, vaječná pena alebo domáca zmrzlina, Caesar šalát so zálievkou a pod.

Bylinky a korenie

Niektoré bylinky môžu svojim účinkom ovplyvniť vývoj dieťaťa, tvorbu materského mlieka alebo pri užití niektorých druhov môže dôjsť ku kontrakciám. Ak chce žena piť v tehotenstve bylinné čaje, mala by sa zamerať na tie, ktoré sú vhodné pre tehotné alebo dojčiace ženy. Zloženie týchto čajov je pre gravidné ženy bezpečné a nehrozí jej ani nenarodenému dieťaťu žiadne riziko. A pozor na korenie!

Medzi nevhodné korenie patrí:

  • šafran spôsobuje kontrakcie a možné krvácanie

  • palina môže pri väčšom množstve vyvolať potrat

  • rozmarín môže vyvolať potrat

  • petržlen – vysoká konzumácia môže spôsobiť potrat

  • muškátový oriešok, škorica, čierne korenie, mäta, ruta voňavá, karí a zeler – môžu spôsobiť potrat

Užívanie týchto korení nie je pre tehotnú ženu nebezpečné, ak ich užíva v bežnom a rozumnom množstve. K dochucovaniu pokrmov je možné zvoliť pažítku, kôpor, vňate z koreňovej zeleniny alebo citrusovú šťavu. Pre tehotnú ženu teda nie je ani nebezpečné urobiť si zeleninovú polievku s petržlenom a zelerom, len musí dodržať vhodný pomer zeleniny a korenia.

Slané pokrmy

Výrazne obmedziť by sme mali solenie jedál. Soľ je v kuchyni vďaka obsahu sodíka a chlóru nevyhnutná, ale jej denný obsah by mal byť len 5 g na osobu. Vlastnosťou sodíka je, že zadržiava vodu v tele a u tehotných žien je to o to viac nevhodné, lebo sa potom môžeme viac stretávať s opuchmi.

Nevhodné nápoje

A samozrejme si tiež dávajme pozor na to, čo pijeme. Mali by sme prestať piť alkohol, Coca-Colu, tonik a bylinkové čaje sú pre ženu v tehotenstve nevhodné. Obmedziť by sme mali kávu a varené víno, ktoré môže vyvolať kontrakcie.

Niekedy telo napovie samo, čo sa nemá jesť. Množstvu žien v tehotenstve práve prestanú chutiť plesňové syry, niekomu nevoňajú ani ryby, iné prestanú piť kávu aj čierny čaj.

Čo nechutí v tehotenstve vám?

Prečítajte si aj ďalšie články o tehotenstve:

Pozrite sa tiež na veľký výber dojčenského obečenia a dojčenských potreb.

S prianím krásneho dňa
www.mimulo.sk
Mgr. Daniela Fruhwirtová-Hradská

Zdroj: http://vyziva-tehotnych.webnode.cz/ a https://www.modrykonik.cz/

Mohlo by Vás tiež zaujímať

3 comments on “Aké potraviny by sme v tehotenstve jesť nemali

  1. Pingback: Pálenie záhy v tehotenstve | Blog Mimulo

  2. Pingback: Káva bez kofeínu? Áno či nie? | Blog Mimulo

  3. Pingback: Slanina s vajcom vraj môže zvyšovať IQ plodu | Blog Mimulo

Pridaj komentár

CzechSlovakia