Main menu

 

Ako podporiť deťom imunitu na jeseň

18th okt 2018

Na jeseň je počasie skutočne nevyspytateľné, a tým tak trochu skúša aj našu imunitu. A najhoršie je to u detí, zvlášť s príchodom nového školského roka. Deti sa s nástupom do vzdelávacích zariadení stretávajú opäť so svojimi kamarátmi, ale aj s množstvom bacilov, ktorým sa cez leto úspešne vyhýbali. Práve v tomto období, a než príde zima, musíme tak trochu pomôcť imunitnému systému našich detí.

Ako?

Dodávame vitamíny

Pre deti sú minerály a vitamíny veľmi dôležitou súčasťou ich imunitného systému, preto im ich musíme denne servírovať. Cez leto určite najlepšie v pestrej strave, bohatej na ovocie a zeleninu, ale ešte pred nástupom do škôlok a škôl je lepšie dodávať vitamíny aj skrz vitamínové doplnky stravy, aby telo potom lepšie zvládalo nápor bacilov, ktoré prichádzajú s jeseňou. Najlepšie vo forme tabliet či žuvacích cukríkov.

Probiotiká

Lekári na základe štúdií z posledných rokov odporúčajú najmä preventívne užívanie probiotík. Zo stopových prvkov sú najdôležitejšie meď, selén a zinok: vyskytujú sa aj v ovocí, bohužiaľ nie však v tom skleníkovom. Ak je vaše dieťa choré každú chvíľu, je potrebné prebrať to s lekárom a nechať si prípadne na posilnenie jeho imunity predpísať napríklad práve probiotiká.

Mnoho vitamínu „B“

Mnoho ľudí verí tomu, že stačí užívať vitamín C a zimné prechladnutia sa im alebo ich deťom vyhnú. Lenže užívanie „céčka“ má zmysel najmä vtedy, keď už dieťa smrká a kašle. Dovtedy je ako prevencia zrejme oveľa dôležitejšie napríklad „béčko“. V odbornej literatúre sa objavujú dôkazy o nevyhnutnosti vyššieho príjmu
B-komplexu, pretože na spustenie imunitných reakcií v organizme sú zrejme najdôležitejšie koenzýmy pochádzajúce z vitamínu B.

Lekári sú toho názoru, že sa tieto špecifické látky nachádzajú aj v rôznych liečivých rastlinách, napríklad v rakytníku, lipe, skorocele, podbeľu alebo túžobníku, ktoré tak môžu chrániť pred chorobou a pri chorobe urýchliť uzdravenie. Pokiaľ ide o „céčko“, zabudnite na to, že jeho hlavným zdrojom sú citrusové plody, pretože oveľa viac ho nájdete v plodoch ako šípky, čierne ríbezle, červené papriky, vo vňati petržlenu, brokolici, v ružičkovom keli, jahodách a kivi. A pozor, takisto sem patria zemiaky. Bohužiaľ sa vitamín C ničí teplom, teda varením.

Pozor na nádchu

Nádcha u detí je síce banálna, ale môže so sebou prinášať komplikácie v podobe zápalu dutín, uší a zápalu dýchacích ciest. Preto sa snažte zbaviť aj jej, nie vždy sa totiž dá spoľahnúť na to, že zmizne sama.

Keď udrie nádcha, skúste namiesto kvapiek z lekárne alebo úporného smrkania čistiť nos pomocou slanej vody. Pomôže aj inhalácia horúcej pary, ak to dieťa zvládne. Ak nie, opuch slizníc pomôže znížiť aj horúci kúpeľ, do ktorého stačí dieťaťu namočiť ruky. V každom prípade je potrebné veľa piť: dostatok tekutín tiež pomôže na zriedenie hlienu, a to pri kašli aj nádche. A dostatočne odpočívať už od začiatku prechladnutia. Dva dni v pokoji pomôžu telu lepšie zvládnuť nákazu, a tá potom nemusí prejsť v niečo vážnejšie.

Zdravý pohyb

A nezabudnite sa s deťmi hýbať. Aj na jeseň sa môžete prebehnúť medzi listami, púšťať s deťmi šarkana či si vyčistiť hlavu na výlete na bicykli. Najlepšie je deti neustále vodiť von, nech sa otužujú a prekysličujú svoj mozog. Zdravý pohyb na vzduchu bude prospešný nielen pre imunitu detí, ale aj pre psychickú pohodu samotných rodičov.

Prečítajte si aj ďalšie články:

S prianím pekného dňa
Mgr. Daniela Fruhwirtová-Hradská
www.mimulo.sk

Mohlo by Vás tiež zaujímať

Pridaj komentár

CzechSlovakia