Main menu

 

Čo presne jesť a nejesť počas dojčenia?

5th feb 2019

Veľa mamičiek sa dnes rozhodne, predovšetkým ale chce dojčiť dieťa dlho, ako to len bude možné. A keďže materské mlieko je skutočne špičkou vo výžive dieťaťa celý jeho prvý rok, musíme sa zaujímať aj o to, čo jeme my samotné. Keďže všetko čo si doprajeme, si v celkom veľkej časti dopraje i dieťa. Čo teda vlastne jesť a nejesť?

Najvhodnejšie potraviny, existujú?

Z jednej odbornej štúdie vyplynulo, že dojčiacim ženám často chýbajú kvalitné zdroje energie, prospešných tukov, vápnika, jódu a železa. Hoci nároky organizmu na energiu dojčiacej matky sú až o pätinu vyššie ako za bežných okolností, zistilo sa, že polovica dojčiacich matiek prijíma ešte menej energie, než sú bežné výživové odporúčania pre ženy vo všeobecnosti. Nedostatok energie sa prejavuje nielen únavou mamičky, ale môže mať aj negatívny vplyv na produkciu materského mlieka.

Čo teda vo vašom jedálničku nesmie chýbať?

Čo napríklad oriešky

Oriešky alebo semienka rozhodne áno, ale zasa dbajte na to, aby bola vaša strava pestrá a aby jedlo pre vás nebolo príliš ťažké. Všeobecne sú oriešky zdrojom nielen polynenasýtených mastných kyselín, ale aj množstva potrebných minerálnych alebo antioxidačných látok, čo vaše bábätko v mliečku určite ocení, aj vaše telo bude rado.

Nezabúdajme na zeleninu

Zelenina ako hrášok, mrkva, ale i ovocie sú vo výžive takisto veľmi potrebné.
Sú nielen zdrojom vlákniny, ktorá zrýchľuje metabolizmus, ale aj zdrojom vitamínov. Podľa poznatkov odborníkov na výživu majú dojčiace ženy často nedostatok kyseliny listovej a vitamínu B12. Vitamíny skupiny B sú pritom dôležité pre metabolické procesy dieťaťa a pre zníženie pocitu únavy matky. Kyselina listová je predovšetkým obsiahnutá v tmavo zelenej listovej zelenine (špenát, kel, brokolica).

Rybičky

Na ryby rozhodne nezabúdajme, sú vhodným zdrojom živočíšnych bielkovín, prospešných tukov, ale aj jódu a vitamínu D. Rozhodne by to mali byť morské ryby,
či už čerstvé alebo konzervované, ale aj sladkovodné ryby sú prospešné pri dojčení
a vôbec pre celkovú zdravú životosprávu.

Avokádo – dajte áno zelenej

Zelené tropické ovocie je bohaté na mononenasýtené mastné kyseliny, vďaka ktorým má priaznivý vplyv na znižovanie hladín cholesterolu. Avokádo je ďalej dobrým zdrojom vitamínov skupiny B (ktorý dojčiacim ženám podľa štúdie chýba) a vitamínu K, vitamínu C a kyseliny pantoténovej.

Mliečne výrobky rovná sa zdravie každý deň

Mliečne výrobky rozhodne zaraďte do každodenného jedálnička, sú totiž dobrým zdrojom vápnika a tvorba kostry dieťaťa to potrebuje, radia odborníci. Riadnu porciu mliečnych výrobkov ocenia aj kosti a zuby matky. Okrem iného obsahujú aj malé množstvo vitamínu D, ktorý tiež dojčiacim ženám často chýba.

Červené mäso – ideme na červenú

V druhej a tretej tretine tehotenstva môže žena trpieť nedostatkom príjmu železa, ktorý často pretrváva aj v čase dojčenia. Jeho nositeľom a zdrojom je napríklad červené (napr. hovädzie) mäso, ktoré je aj zdrojom plnohodnotnej bielkoviny.

A samozrejme nezabúdajte na pitný režim, dojčiaca žena by mala vypiť dva až tri litre vody, to pravé budú aj čaje, a to predovšetkým bylinkové alebo ovocné. Vyhnite sa čiernym čajom či nápojom s kofeínom, môžu sa dostať do mlieka a spôsobia bábätku i vám prebdenú noc.

Pre tvorbu mlieka sa tiež odporúča zázvor, fenikel a v menšej miere aj cesnak.

A na tieto potraviny radšej nevsaďte

Na cesnak vo väčšej miere a na ostatné pikantné jedlá pozor, kvôli nim môžu niektoré bábätká mlieko odmietať. Pri dojčení potrebujete dostatok vitamínov, ale dajte si pozor na prehnanú konzumáciu citrusových plodov a dráždivých druhov ovocia ako napríklad jahody, môžu totiž u detí vyvolávať zapareniny alebo žihľavku.

Dojčiace mamičky by sa mali vyhnúť tiež nadúvacím jedlám, ako sú strukoviny, kapusta, šišky, čerstvé pečivo a pod. Inak si pre seba pripravia malé peklo v podobe nepokojného dieťaťa. Je však dobré vedieť, že plynatosť je u detí individuálna záležitosť, takže každé dieťa reaguje inak.

Prečítajte si aj ďalšie články:

S prianím pekného dňa
www.mimulo.sk

Mohlo by Vás tiež zaujímať

Pridaj komentár

CzechSlovakia