Main menu

 

Ideálna desiata pre batoľa?

21st apr 2016

Aby mali deti po celý deň dostatok energie, musia pravidelne prijímať kvalitné a zdravé potraviny. Medzi raňajkami, obedom a večerou by mali byť takisto desiaty. Pokiaľ dieťa neraňajkuje alebo raňajkuje málo, nevhodne desiatuje, dochádza ku kolísaniu hladiny cukru v krvi. Dieťa je potom unavené, nesústredené. Pokiaľ do takého nepodareného jedálneho lístka dieťa konzumuje sladkosti (čokolády, sladené nápoje, bonbóny, sušienky), hladina cukru sa ešte viac rozkolíše. Viesť to môže k hyperaktivite a agresivite. Preto je veľmi dôležitý celodenný jedálny lístok dieťaťa. A týka sa to aj desiat. Čo má obsahovať správna desiata pre batoľa? A čomu by sme sa mali pri príprave desiaty vyhnúť?

girl eating yogurt isolated on white

Pravidelné desiaty zaručujú, že dieťa prijme živiny a energiu, ktorú potrebuje. Zároveň nebude hladné. Desiaty pomáhajú udržiavať hladinu živín na dostatočnej úrovni. Aby batoľatá desiatovali rady, urobte desiatu pestrú, farebnú a zábavnú. Pestrá desiata ich zabaví, batoľatá budú chcieť jesť samy, budú samostatnejšie pri stolovaní.

Čo by mala desiata obsahovať?

Desiata by mala obsahovať vyvážený pomer základných výživových prvkov, vitamínov, minerálov a vlákniny.

Bielkoviny – mlieko, jogurt, kefír, vajce, tvaroh a nátierky z neho, nátierky zo strukovín a rýb, syr, kvalitná šunka.

Tuky – maslo, margarín, olej, smotanové jogurty, tučné syry. Pozor na nadmerné používanie masla, tučných syrov a údenín.

Sacharidy – Celozrnné a biele pečivo, cereálie, ovocie a zelenina. Vďaka vysokému obsahu vlákniny je lepšie kupovať celozrnné pečivo. Je to lepší zdroj energie a telo si z neho dokáže brať energiu postupne a dlhšie. Na rozdiel od toho biele pečivo obsahuje málo živín a žiadnu vlákninu. Nadlho dieťa nezasýti a dodáva telu len prázdne kalórie. Ak dieťa nechce tmavé pečivo, je to predovšetkým tým, že to nevidí u svojich rodičov a blízkych. Deti sa rady opičia a opakujú to, čo vidia. Malým batoľatám sa neodporúča výhradne celozrnná strava čo určite neznamená, že by sme im mali dávať len biele pečivo a koláče z bielej múky. Pre nízkokalorickú hodnotu a vysoký obsah vitamínov a vlákniny je vhodná zelenina a ovocie (napr. strúhaná mrkva s jablkom).

Pitný režim – je dôležitou súčasťou zdravého stravovania detí. Odporúčajú sa nesladené tekutiny, bylinné a ovocné čaje, voda.

Mlieko – Svetová zdravotnícka organizácia odporúča u batoliat (1-3 roky) pokračovať v kojení až do tretieho roku. Pokiaľ matka dieťa nekojí, musí zaistiť dostatočný a pravidelný príjem kvalitných bielkovín. Čo avšak neznamená piť stále kravské mlieko, ako by si prial mliekarenský priemysel. Kvalitné bielkoviny pre batoľa je možné získať predovšetkým z kvalitného mäsa, strukovín, vajec, semienok a acidofilných mliečnych výrobkov.

Žiadne cukrovinky a sladkosti – k zdravému rastu a vývoju deti cukor a sladkosti nepotrebujú. I keď im ho nechcete úplne odoprieť, naučte ich vyberať si aspoň zdravšie maškrtenie. Ideálne ovocie, ale i müsli tyčinky bez polevy, horká viacpercentná čokoláda, sušené ovocie, orechy, domáce tvarohové či dreňové zmrzliny alebo koláče.

Strážte množstvo soli – pre batoľatá je úplne nevhodné nadmerné solenie. Zvyšuje totiž riziko vzniku vysokého krvného tlaku, zadržuje vodu v tele, s čím súvisia problémy s obličkami. Preto sú nevhodné údeniny, chipsy, lupienky, solené orechy a popcorn. Pozor i na minerálne vody s vyšším obsahom sodíka.

four banana on white background

Tipy na desiatu pre batoľatá

  • Strúhaná mrkva s jablkom, hrozienkami, kokosom.
  • Jabĺčko nakrájané na mesiačiky a k tomu hrsť mandlí.
  • Biely kvalitný jogurt s nastrúhaným jablkom, osladený jablčným sirupom.
  • Jablčné alebo iné ovocné pyré, spolu s celozrnnými cereáliami (ak je to možné všetko nesladené).
  • Šľahaný tvaroh s jogurtom, ovocím, hrozienkami, orieškami, semienkami a škoricou.
  • Koktejl z banánu, jogurtu a mlieka.
  • Celozrnný chlieb alebo pečivo s lučinou alebo syrom cottage a zeleninou (paradajka, paprika, uhorka).
  • Celozrnné pečivo s nátierkou (tvarohová, špenátová, strukovinová, brokolicová,…). Vždy kvôli pestrosti a farebnosti doplnená zeleninou (paradajky, mrkva, šalát, reďkovky, kaleráb..).
  • Ovocný šalát s mandľami alebo orechmi.
  • Sušené neprisladzované ovocie a nesolené orechy.
  • Kaša pšenová, ryžová či vločková s ovocím a orieškami. Osladená obilným sladom alebo javorovým sirupom. Na pomastenie trocha masla.
  • Domáci ovocný koláč alebo perník. Najlepšie z celozrnnej alebo špaldovej múky. A bez použitia bieleho cukru.

S prianím krásneho dňa
www.mimulo.sk

Mohlo by Vás tiež zaujímať

Pridaj komentár

CzechSlovakia