Main menu

 

Ja ešte nechcem do postieľky!

19th jan 2016

Máte batoľa, ktoré nemôžete večer dostať do postieľky? Tak to iste poznáte oddiaľovacie spôsoby, teda neustále vyliezanie z postieľky a chodenie za vami, kedy má dieťa smäd, ide sa vycikať, ide si po plyšáčika… Proste nemôže zaspať. A vy by ste tak chceli, aby už dieťa spalo. Lenže k spánku dieťa nedonútite. Ako teda docieliť to, aby batoľa spalo?

Girl with butterflies on head

Podmienky pre dobrý spánok

Rodičia by mali vedieť, že dieťa k spaniu nedonútia. Omnoho účinnejšie bude vytvoriť dobré podmienky pre spánok. Medzi pol ôsmou až pol deviatou večer obvykle nastáva u dieťaťa biologický útlm, to je teda ideálna doba na uloženie do postele. Tento útlm však môže mať každé dieťa inak. Snažte sa vysledovať, kedy sa vaše dieťa upokojí. Pokiaľ túto kľudovú fázu prešvihnete a dieťa neuložíte, dieťa bude preťažené a o to viac nebude môcť neskôr zaspať.

Každý večer sa snažte dieťa uložiť v rovnakú dobu, aby si zvyklo, že chodí spať v určitú hodinu.

Deti milujú rituály, preto si z uspávania a preduspávacej doby utvorte rituál (vykúpať, vyčistiť zúbky, vycikať, prečítať rozprávku, zaspievať pesničku, pomaznať sa). Nakoniec si dajte pusu a poprajte si dobrú noc.

Nedostatok spánku

Dieťa, ktoré chodí neskoro spať a spí málo hodín, môže byť cez deň unavené, ospalé. Nedostatočný spánok môže mať vplyv na jeho sústredenie cez deň, na komunikačné a sociálne zručnosti. Batoľa medzi 1. – 3. rokom by malo spať 12-14 hodín denne (je započítaný i denný spánok).

Tipy na lepšie zaspávanie

Pred spaním môžete dieťaťu pripraviť teplý kúpeľ. Teplá voda unavuje, dieťa sa po rušnom dni upokojí a zrelaxuje.

Doprajte dieťaťu cez deň dostatok pohybu, aby potom nemalo večer príliš veľa energie.

Nechajte dieťaťu možnosť vybrať si samo pyžamko a plyšáčika, s ktorým bude spinkať.

Deti majú rady rozprávky. Menším deťom musíte prispôsobiť čítanie. Pri zložitých knihách dieťa nevydrží.

Rozprávky môžete dieťaťu pustiť i na cédečku. Pri počúvaní musí dieťa ležať. Nie skákať po posteli!

Pokiaľ bude dieťa vyžadovať ďalšiu a ďalšiu rozprávku, dopredu sa dohodnite na počte rozprávok, či kapitol.

Pokiaľ dieťa o ôsmej hodine ešte nespí, nevadí. Trvajte však na tom, aby bolo v izbičke vo svojej posteli.

Pre dobrý spánok sa odporúča uložiť dieťa do dobre vyvetranej miestnosti, s optimálnou teplotou.

Pred spaním udržujte doma pokojnú, uvoľnenú a vľúdnu atmosféru. Dieťa, ktoré budete pod tlakom nútiť k spánku proste nezaspí.

Môžete dieťa naučiť relaxačné hlboké dýchanie. Dieťa si ľahne a zhlboka dýcha, čo ho upokojí a pomôže zaspať. Keď mu pri tom budete niečo potichu rozprávať, bude to pre neho o to príjemnejšie.

Dôležité je, aby dieťa, ktoré ukladáme k spánku bolo tzv. v pohode. Dieťa by malo zaspávať šťastné. Pred spaním sa snažte, aby sa dieťa nerozrušilo a neplakalo.

Keď má dieťa strach z tmy, buďte pri ňom. Nikdy ho nenechávajte samotné. Strach z tmy je normálny a u malých detí pochopiteľný. Netrvajte na tom, aby bola v miestnosti tma. Nočné svetlo dodá dieťaťu pocit bezpečia.

Mohlo by Vás tiež zaujímať

Pridaj komentár

CzechSlovakia