Main menu

 

Jóga pre tehotne

11th júl 2016

Ahoj mamičky,

tentoraz Vám prinášame rozhovor s pani Mgr. Hrdličková o cvičenie jogy v období tehotenstva.

SAM_0953

1. Pojem jóga, čo vlastne joga znamená? História cvičenia jogy atď …

Jóga je jedným zo staroindických filozofických smerov. Najznámejšie zmienky o jóge pochádzajú z Pataňdžaliho jóga sútier (aforizmov o joge). V sanskrte (staroindické jazyk, v ktorom sú aj pôvodné názvy jógových pozícií) slovo „jóga“ znamená „spojenie“. Zmysel jógy možno pojať rôzne, napr. ako nájdenie zmyslu života, prepojenie s prírodou a ostatnými bytosťami, oslobodenie sa od falošného „ja“ (ega), ktoré nám zaslepuje myseľ a bráni vidieť veci naozaj dôležité. Jóga nám pomáha nájsť vnútorný pokoj mysle, spokojnosť v prítomnom okamihu (nezávisle od okolností a hmotných vecí), nadhľad, uvoľnenosť. Snažíme sa o konanie bez očakávania ocenenie a berieme zodpovednosť za svoj život do svojich rúk bez hľadania vinníkov. Berieme život tak, ako plynie, hoci sa niekedy môže zdať, že sa nám zrovna nedarí. Pomôže uvedomiť si, že všetko má svoj dôvod a možno neskôr zistíme, že nás nejaká negatívna skúsenosť posunula tým správnym smerom. Meditačné techniky navyše pomáhajú so schopnosťou koncentrácie nezávisle na okolitých vnemoch, čo nám môže prospieť aj pri práci a štúdiu.
Prax jógových pozícií je teda len súčasťou jógové chodníky, nie cieľ jógy ako taký. Cvičenie môže zmierniť či odstrániť prípadné telesné neduhy, ktoré by mohli byť prekážkou na našej ceste za objavovaním :). Praxou jógových ásan tiež môžeme pracovať na uvedomovaní si krásy prítomného okamihu.
Keďže som mamička dvoch malých dievčatiek, aktuálne beriem ako najväčšiu jógovú „výzvu“ materstvo, ktoré denne ponúka nespočetné množstvo možností pracovať na všetkom, čo som vyššie spomínala.

2. Prečo ste si zvolila práve tento druh cvičenia?

K jóge ma postupne priviedli rôzne moje fyzické a psychické neduhy. Najprv ma zaujímalo len telesné cvičenie, postupne som začala prichádzať na to, čo je vlastne zmyslom jógy a začala som sa cítiť spokojne a vyrovnane. Za veľký dar považujem možnosť spojenia koníčku, životného poslania a profesie v jedno a som vďačná za to, s akými ľuďmi sa (nielen) vďaka jóge stretávam. Mojím snom je rozvíjať sa po duchovnej, duševnej i telesnej stránke a viesť lekcie jógy napríklad aj v deväťdesiatke.

3. Prečo by mali ísť mamičky na jógu pre tehotné?

Mimo to, čo je všeobecne zmyslom jógy, je jóga v tehotenstve špecifická napr. V tom, že môže byť akýmsi rituálom, kedy máme chvíľku pre seba a bábätko vo vnútri, s ktorým takto postupne nadväzujeme spojenia. Môžeme sa tiež ľahšie vyrovnať s rôznymi obavami, nevyriešenými psychickými blokmi a skrz precítenie prítomného okamihu si môžeme tehotenstvo užívať naplno. Nehľadiac na to, že naša psychická pohoda prospeje aj bábätku vo vnútri, ktoré dokáže postupne vnímať, ako sa cítime a čo sa deje okolo nás. Jóga môže pomôcť aj pri pôrode – pri predýchavaní kontrakcií a pri druhej dobe pôrodnej, je teda tiež prípravou k pôrodu.
Ďalší aspekt tehotenskej jógy sa týka telesnej stránky – vhodnej pozície a cvikov (individuálne prispôsobené a v súčinnosti s prehĺbeným dychom) pomáhajú predchádzať a riešiť rôzne tehotenské ťažkosti (bolesti chrbta, SI skĺbenie, bolesti bedier, kŕčové žily, rúcajúcej sa klenba chodidla atď.) . Tiež nás udrží v určitej kondícii, ktorá sa nám pri pôrode určite bude hodiť, a pomôže tiež sa zotavovaním po pôrode.

SAM_0958

4. Čo sa týmto cvičením nastávajúce mamičky naučia?

Na lekciách sa učíme, aké pozície je možné v tehotenstve cvičiť, ktoré obmedziť a ktorým sa skôr vyhnúť. Učíme sa zapájať hlboký stabilizačný systém (vplyvom rastúceho bruška a pŕs sa zväčšuje zakrivenie chrbtice a mohlo by dôjsť k preťaženiu chrbta a ďalším problémom). Panvové dno sa snažíme nielen aktivovať, ale aj vedome uvoľňovať. Vysvetľujeme si, ako si pomôcť od rôznych tehotenských ťažkostí. Dôraz dávam na nácvik správneho držania tela a vnesenie princípov zdravého pohybu do denného života a činností. Tiež sa pripravujeme na prvú a druhú dobu pôrodnú (naberanie síl a energie pri nádychu a uvoľnenie napätia z mysle i tela pri výdychu počas kontrakcie a medzi nimi; nácvik úľavových pozícií, ktoré využívajú silu gravitácie, nechávajú panvicu otvorenú a uľahčí tak postup pôrodu aj pôrod samotný).
Učíme sa tiež užívať si krásu prítomného okamihu. Prehlbujeme schopnosť koncentrácie na jeden objekt a upokojuje tak večne prchkú myseľ – odpočinieme si od denných starostí, povinností, obáv, stresu. Z lekcie tak môžeme odísť vyrovnané, s novou energiou, o trochu vzpriamenejší a menej boľavejší.

5. Kedy je najlepšie začať cvičiť?

S cvičením môžeme začať kedykoľvek, ak sa na to cítime a nemáme vážne tehotenské kontraindikácie. Len si podľa potreby a aktuálneho stavu upravujeme intenzitu cvičenia a priebežne prispôsobujeme pozície. V prvom trimestri cvičeniu môže brániť únava či tehotenské nevoľnosti – v tele sa odohrávajú veľké zmeny a nemali by sme to s fyzickou (a psychickou) záťažou preháňať. U každej ženy je to ale iné, ja som počas oboch tehotenstva cvičila od začiatku až do konca niekoľkokrát týždenne. Najpríjemnejší býva druhý trimester, kedy sa cítime plné energie a relatívne vyrovnané, takže je to pre zahájenie cvičenia najvhodnejšie obdobie. Záleží tiež na predchádzajúcich skúsenostiach s jógou a aktuálnou kondíciou.

6. Môžu mamičky cvičiť v každom trimestri?

Áno, avšak každý trimester má svoje špecifiká.

SAM_0944

7. Na aké oblasti je rozdelené cvičenie v jednotlivých trimestroch?

Prvý trimester je najkrehkejšie obdobie tehotenstva, navyše sa môžu objaviť nevoľnosti a veľká únava, takže je vhodné cvičiť skôr zľahka a vnímať signály, ktoré nám telo dáva (obzvlášť okolo obdobia zahniezďovania embrya a vývoja jeho dôležitých orgánov atď.). Ak cvičíme, je potrebné sa príliš neprehriať, nepreťažovať, obmedziť skoky, dopady. Keď sa na cvičenie necítime, môžeme vykonávať aspoň dychové cvičenia, relaxačné a meditačné techniky a určite to bude veľmi prínosné.
Druhý trimester je k cvičeniu veľmi vhodný, pretože zvyčajne vnímame príliv energie telesnej i duševnej. Bruško už pomaly rastie, takže je potrebné obmedziť pozície na bruchu a pozície brucho stláčajúce. Tiež neodporúčam obrátené pozície, hlboké zaklony, pozície, ktoré príliš rozvolňujú kĺby (vplyvom tehotenských hormónov dochádza k uvoľňovaniu väzov, kĺby by tak nemuseli byť stabilné, obzvlášť v prípade hypermobility). Nepreťažovala by som tiež priamy brušný sval, aby sme nezvýšili mieru diastázy brušných svalov. Cvičíme podľa pocitov v tele, čo je nepríjemné, nerobíme. Ak nás začína pobolievať chrbát, kĺby či kříže, pomôže venovať sa zapájaniu hlbokého stabilizačného systému. Zhruba od polovice druhého trimestra doporučujem obmedziť ľah na chrbte kvôli možnému syndrómu dolnej dutej žily (radšej ležať na boku a pod.).
Tretí trimester nám môže spôsobiť určité obmedzenia v pohybe, opäť teda starostlivo vnímame, čo je nám príjemné, čo už nie, dbáme na správne držanie tela, aby sme predišli bolestiam chrbta. Strážime si nestlačovanie bruška v pozíciách a dáme dôraz na plný jogový dych, relaxáciu a koncentráciu. Podľa potreby skracujeme výdrže a rozsahy v pozíciách, volíme viac relaxačných či úľavových pozícií, obmedzíme pozície stojné.

8. Kde Vás mamičky môžu nájsť?

Lekcie vediem v Brne-Řečkovice v sále ZUŠ Universum. (Viac o aktuálnych kurzoch tu: http://www.jogaeva.cz/Kurz-jogy-pro-tehotne-v-Brne.html)

9. Z koľkých lekcií sa obvykle skladá jeden kurz?

Z deviatich.

obrac.prkno.jpg

10. Čo so sebou nastávajúce mamičky na cvičenie potrebujú?

Pohodlné oblečenie, vodu, prípadne deku na záverečnú relaxáciu. Cvičí sa naboso či v ponožkách. Nekĺzavé podložky na jogu sú v sále na požičanie.

11. V akej veľkej skupine žien cvičíte?

V kurze býva zvyčajne 15 – 25 tehuliek.

12. Ako sa k Vám mamičky môžu pridať?

Prihlásenie je možné napr. Formou emailu (efilipkova@seznam.cz), potvrdím voľné miesto na kurze a zašlem údaje k platbe. Kurz deviatich lekcích stojí cca 40 €. Najvhodnejšie je navštevovať kurz od jeho začiatku, pretože na prvých lekciách si vysvetľujeme základné princípy tehotenskej jógy. Je ale možné sa pridať aj po začatí kurzu (za zníženú cenu).

27

13. Prispievajú na cvičenie pre tehotné aj poisťovne?

Áno, každá poisťovňa má trochu iné podmienky. Niektoré poisťovne prispievajú na aktivity v rámci tehotenstvo alebo na cvičenie všeobecne.

14. Musí nastávajúca mamička skonzultovať cvičenie jógy so svojím ošetrujúcim lekárom?

Vhodné to je, aby sa vylúčili vážne kontraindikácie. Je dobré informovať gynekológa o tom, že tehotenská jóga je cvičenie jemné, bez skokov a prehrievaniu.

15. Čo sa Vám na Vašej práci páči najviac?

Stretávať nových a príjemných ľudí, či už tých, ktorí za mnou prídu na lekcie, tak ostatné, ktorých stretávam, pretože nás spájajú podobné záujmy (jóga, kontaktné rodičovstvo, rešpektujúce výchovu a vzdelávanie, zdravá strava, prírodná liečba atď.). Mala som to šťastie spojiť svoje koníčky s profesiou a vnímam to ako svoje životné poslanie. Robiť svoju prácu s láskou a nadšením by som priala aj ostatným. Cítim sa slobodná, intenzitu a náplň práce si určujem iba ja sama. Práci sa môžem venovať aj v tehotenstve, po pôrode, na rodičovskej dovolenke. Krásne je, keď niečo z toho, čo robím, niekoho inšpiruje alebo mu pomáha.

16. Môže sa stať cvičiteľkou jógy každý? Aké vzdelanie je potrebné pre cvičiteľku?

Je hlavne potrebná veľká túžba, nadšenie, vytrvalosť. Odporúčam nezostať u jedného či len niekoľkých školeniach, ale rozširovať si priebežne obzory na ďalších workshopoch, z každého zdroja si vybrať to, čo dáva najväčší zmysel. Prepája princípy z jógy (hlavne z jóga terapie), pilates, fyzioterapia všeobecne, vývojovej kineziológie, Dornovej metódy atď. Dôležité je počúvať nielen školiteľa, ale aj seba samého, vniesť do svojho štúdia čo najviac praxe a pozorovať, ako ktorá pozícia (cvik / jógova technika) pôsobí. A potom to všetko ešte individuálne prispôsobovať rôznym telesným typom, veku, stavu, diagnóze.

Prečítajte si aj ďalšie články o tehotenstve:

Pozrite sa tiež na veľký výber dojčenského obečenia a dojčenských potreb.

Ďakujem Vám za rozhovor
Pavla Sikorová
www.mimulo.sk

Mohlo by Vás tiež zaujímať

One comment on “Jóga pre tehotne

  1. Pingback: 6.diel – moje tehotenstvo – 24.-28. týždeň | Blog Mimulo

Pridaj komentár

CzechSlovakia