Main menu

 

Nedostatok železa v tehotenstve

12th máj 2016

Na telo každej tehotnej ženy sú kladené vysoké nároky. V tehotenstve sa zvyšuje potreba mnohých vitamínov, stopových prvkov a minerálnych látok, medzi ne patrí i železo. Počas tehotenstva sa potreba železa zvyšuje až na dvojnásobok. Pokiaľ má žena železa nedostatok, vzniká anémia alebo chudokrvnosť, ktorá sa prejavuje únavou, slabosťou apod. Ako doplniť železo a ktoré potraviny zaradiť do jedálneho lístka?

pregnant-1088240_1920

Železo a jeho nedostatok počas tehotenstva

Stopové prvky, medzi ktoré patrí i železo, sú dôležité pre zdravý rast bábätka. Železo sa podieľa na tvorbe hemoglobínu, ten zaisťuje dopravu kyslíka po celom tele. Počas tehotenstva dochádza u ženy k zväčšeniu krvného obehu, bábätko si vytvára zásoby železa pre prvých pár mesiacov svojho života a telo ženy by si malo vytvoriť dostatočné zásoby, aby pokryli stratu krvi po pôrode. Nedostatok železa v tehotenstva zvyšuje pravdepodobnosť nízkej pôrodnej váhy bábätka a takisto predčasného pôrodu. Dostatočný prísun železa napomáha i proti pôrodným kŕčom a bolestiam, zlepšuje rekonvalescenciu po pôrode a hojenie pôrodných poranení.

Príznaky nedostatku železa sú únava, pocit vyčerpania, bledosť, problémy s dýchaním a bušením srdca, zvýšený tep, bolesť hlavy, vypadávanie vlasov.

Nedostatok železa sa objavuje u viac než polovice tehotných. Najlepšie je doplniť železo stravou. Takisto môže lekár železo tehotnej žene predpísať s presným dávkovaním. Avšak pozor na vysoké dávky železa z potravinových doplnkov. Môžu spôsobovať zápchu, pretože železo nemá prirodzenú cestu von z tela, a tak sa pri nadbytku ukladá v srdci a pečeni, čo môže spôsobovať ich následné poškodenie. Okrem toho môže prijímaním železa z potravinových doplnkov dôjsť k zhoršeniu vstrebávania železa z prirodzenej stravy. Potom dochádza k jednému z prejavov nadbytku železa, ktorým je zápcha.

pregnant-518793_1920

Zdroj železa v strave

Vstrebávateľnosť železa je daná zdrojom, z ktorého pochádza. Železo, ktoré pochádza z živočíšnych zdrojov sa lepšie vstrebáva než železo z rastlinných zdrojov. Preto je vhodným zdrojom železa červené mäso (ale i hydina), vnútornosti (pečeň sa príliš v tehotenstve neodporúča), vaječný žĺtok.

Z rastlinných zdrojov sú vhodným zdrojom železa strukoviny (šošovica, biela fazuľa, cícer), semená a orechy (sezamové, slnečnicové, dyňové, lieskové orechy, mandle), klíčky, zelená zelenina (listová), sušené ovocie a celozrnné cereálie. Výborná je takisto melasa a morské riasy. Toľko známy špenát má síce železa dosť, avšak železo je z neho veľmi zlé vstrebávateľné.

Lepšiemu vstrebávaniu železa napomáha zvýšený príjem vitamínu C. Káva a čierny čaj naopak vstrebávaniu železa bránia.

S prianím pekného dňa
Mgr. Daniela Fruhwirtová-Hradská
www.mimulo.sk

Mohlo by Vás tiež zaujímať

Pridaj komentár

CzechSlovakia