Main menu

 

Prečo je dobré deťom na dobrú noc čítať alebo spievať?

12th sep 2016

Kto by nemal rád rozprávky, básničky a pesničky. Iste si radi zaspomínate na dobu, kedy vám vaša mamička alebo otecko čítali a spievali. Zaspomínate na detstvo, kedy ste ležali v detske postieľke alebo zaliezli mamičke po perinu a otecko vám čítal rozprávku, alebo rozprával nejaký vymyslený napínavý príbeh. To vtedy vám rodičia zasadili semienka lásky ku knihám, k čítaniu a k hudbe.

Čítať deťom rozprávky, básničky, prezerať leporela alebo spievať pesničky alebo uspávanky je veľmi prospešné. Všetci to vieme, ale nie vždy na to máme čas a chuť, a tak deťom púšťame televíziu, pretože máme veľa práce s upratovaním, praním, varením, … Televízia alebo počítač však nemôže zďaleka hodnotu čítania a spoločne stráveného času pred spaním nahradiť. Preto by sme mali v deťoch od útleho detstva pestovať lásku ku knihám a k hudbe. A inokedy ako pred spaním si na spoločné čítanie či spievanie nájsť čas!

close-up of adorable baby in glasses lying on an old book and light background

Pozitíva čítania

Čítanie napomáha rozvoju verbálnych schopností, sociálnych zručností, empatia, koordinácia oko – ruka, preto by malo byť čítanie na dennom poriadku. Čítanie napomáha posilňovať vzťah dieťaťa a rodiča. V predškolskom veku je čítanie knižiek obzvlášť dôležité pre rozvoj učenia sa. Deti, ktorým sa číta, v škole lepšie prospievajú. Majú bohatšiu slovnú zásobu, sú schopné lepšie tvoriť vety, dosahujú lepšie výsledky, pretože sa im lepšie rozvíja logické myslenie, abstraktné myslenie. Dieťa, ktorému sa číta, sa učí spisovnému jazyku, správnej výslovnosti i artikulácii. Tiež dieťa získa zručnosti, ako zaobchádzať s knižkami. Naučia sa, že sa číta zľava doprava, že má knižka stránky, kapitoly, obsah atď. V školskom veku sa potom bude oveľa lepšie orientovať v učebniciach. Pri počúvaní sa rozvíja pamäť, pretože sa naučia zapamätať si príbehy a rozprávky.

Pri čítaní sa u dieťaťa rozvíjajú komunikačné zručnosti. Počúvaním čítaného textu sa dieťa od rodičov učí tvoriť vety, rozširovať slovnú zásobu. Dieťa tak bude vedieť lepšie zaobchádzať s jazykom, nebude sa báť sa prejaviť, že niečo povie zle, že niečo zle vysloví …

Tiež sa pri čítaní rozvíja sústredenie, čo je vec, ktorú bude v školských laviciach dieťa potrebovať. Dieťa, ktorému rodičia čítajú, dokáže lepšie udržať pozornosť v pokoji. Naučia sa, že je po určitú dobu potrebné venovať pozornosť určitej téme (knižke).

Dieťa, ktoré je zvyknuté na čítanie, si knižky spája so zábavou, nie s niečím čo musí. Mamička či otecko sú ľudia, ktorí dieťaťu predstavia veľa kníh ako zdroja zábavy, hry, skrátka hravé formy učenia sa.

Na čítanie nie je nikdy skoro

Ideálne je začať bábätku čítať, keď je ešte u mamičky v brušku. Bábätko reaguje na zvukové podnety už v prenatálnom období (vníma matkin hlas, tlkot jej srdca, …). Mamičkám sa preto odporúča, aby bábätku spievali, hovorili na ne a čítali mu. Po narodení potom dieťatko v takých činnostiach pokračujte. Bábätko neudrží pozornosť ani nechápe obsah čítaného, ale vníma váš hlas, vašu prítomnosť a reč ako takú. A takéto spoločné chvíľky posilňujú vzájomný vzťah dieťaťa a rodiča. Pri čítaní dbajte na intonáciu a farbu hlasu, tá by mala vyžarovať lásku a teplo a navodiť tak u dieťaťa príjemné pocity.

Už deťom okolo 1 roka môžete čítať a prezerať obrázky. Zapojte všetky zmysly a vtiahnite dieťa do knihy. Dôležité je, aby rozprávanie malo pútavú melódiu a zreteľný rytmus, skrátka aby počúvanie čítania bolo príjemné pre detské ušká aj dušičku. Ukazujte prstom obrázky, pomenujte obrázky. Veďte dieťa k tomu, aby ukázalo a povedalo, čo je na obrázku. Staršie deti si radi vymýšľajú rôzne príbehy, ktoré rozvíjajú ich fantáziu.

Čo čítať?

Knižky vyberáme samozrejme podľa veku. Pre najmenšie deti sú vhodné rôzne riekanky, básničky a rýmovačky. Majú výraznú melódiu a monotónna rytmus, ktorý pomáha rozvíjať zmysel pre jazyk a zároveň uspáva. Dojčatá a batoľatá spoznávajú svet okolo seba všetkými zmyslami, teda je možné, že dieťa bude knihu žužlat a ocumlávat, preto by mali byť knihy z odolných materiálov.
Pre začiatok nemusíte voliť žiadne hodnotné a kvalitné knihy. Dieťa samo dôjde k hodnotnejším knihám, až bude čítať samo. Knižka rozvíja v akomkoľvek veku a nezáleží na tom, či je to leporelo alebo tučný román. Oveľa dôležitejší je subjektívny pocit dieťaťa z čítania, nie obsah knihy. Malé deti sa upnú na svoju obľúbenú rozprávku, ktorú chcú počuť stále dokola. Deti milujú stereotypy.

Staršie deti si obľúbili krátke poviedky a rozprávky, tiež rôzne vymyslené príbehy. Trebárs predškoláci majú stále radi klasické rozprávky. Avšak už u nich môžeme zaradiť čítanie na pokračovanie. Pred každým ďalším čítaním je nutné pripomenúť doterajší dej, aby sa dieťa v deji zorientovalo. Príbehy a rozprávky vyberajme podľa záujmov dieťaťa. Niektoré deti majú rady rozprávky o princeznách, iné preferujú príbehy so zvieratami alebo s detským hrdinom.

U detí školského veku sú prima rôzne napínavé príbehy s dramatickou zápletkou. U školákov sú to dobrodružné príbehy, detské detektívky, príbehová próza s detským hrdinom, sci-fi, fantasy, dievčenské romány. U školských detí má veľký význam vlastné objavovanie knižiek vo verejných knižniciach, kam by deti mali rozhodne chodiť a mať možnosť si knižky vyberať podľa svojho vkusu. Dôležité je, aby deti mohli čítať to, čo ich baví, aby sa pre nich čítanie stalo zábavou a nie povinnosťou.

Spievame deťom

Je mylné si myslieť, že malinké bábätka nerozumejú hudbe. Všetci rodičia, ktorí hovoria so svojimi bábätkami, automaticky menia melódiu svojho hlasu a akoby trochu spievajú. Má to svoj dôvod. Novonarodené bábätká sú melódiou a vyššou intonáciou doslova fascinovaní. Dokážu rozoznať melódie, ktoré počulo už v maternici. Takže ak im rodičia spievali a pokračujú vo spievanie rovnakých pesničiek, bábätká to poväčšinou pekne upokojí. U najmenších detí prínos spievania spočíva v tom, že dochádza k osvojovaniu rečových schopností a vrastaniu do kultúrneho dedičstva vlastného národa a rodiny. To predovšetkým pri spievaní ľudových pesničiek, ktoré rovnako ako rozprávky posilňujú prežívanie a sprostredkovávajú múdrosť platnú už od pradávna (dobro víťazí, zlo je porazené).

Pokiaľ deťom rodičia pustia hudbu z CD, ochudobňujú ich o podstatnú a nenahraditeľnú skúsenosť. Bezchybne naspievané a aranžované piesne z CD deti odradia od vlastného spevu, pretože tak dokonale ony nespievajú. Zato počúvanie živého spevu alebo spoločné spievanie s rodičmi je pre detský mozog dôležité. Ak dieťa spieva, prepája všetky mozgové časti. Spievanie aktivuje v mozgu iné centrá než bežná hovorená reč. Spievanie pôsobí viac na emócie, preto je spev uspávaniek pre dieťa toľko upokojujúci. Ak sa k tomu pridá aj mierne pohupovanie (bábätko v náručí, v šatke alebo v objatí), tak je to nádherná chvíľa pre oboch.

Tipy pre spievanie s deťmi

  • Spievajte vo vyšších polohách, tie sú vhodné pre detský hlas. Deti sa ťažko pridajú k spevu dospelého, ktorý spieva príliš hlbokým hlasom. Dobré je nechať dieťa, nech začne spievať prvé a určí si polohu, vy sa potom pridajte.
  • Uvoľnite sa. Nebojte sa, že budete pievať falošne. Deti nerozlišujú medzi správnymi a falošnými tónmi. Je pre nich dôležité predovšetkým nadšenie, s akým sa spieva.
  • Nehodnoťte deti za spievanie. Radšej povedzte, ako ste si spolu pekne zaspievali.
  • Spievajte často a veľa. Hlasivky sú sval a je dobré, keď sa pravidelne trénujú.

Prečítajte si ďalšie články o výchove detí:

Pozrite sa tiež na veľký výber dojčenského obečenia a dojčenských potreb.

 


   S prianím krásneho dňa
www.mimulo.sk

Mohlo by Vás tiež zaujímať

Pridaj komentár

CzechSlovakia