Main menu

 

Predmenštruačný syndróm. Strašiak všetkých žien i mužov.

16th aug 2019

Po ovulácii začína u žien prichádzať obdobie, ktoré môžeme označiť ako PMS, teda predmenštruačný syndróm. Je to zmes nepríjemných fyzických i psychických pocitov, zapríčinených zrejme tým, že v období po ovulácii až do menštruácie sa nám zvyšuje hladina progesterónu a klesá hladina estrogénov. S touto hormonálnou nerovnováhou tiež súvisí pokles serotonínu, teda hormónu šťastia.

A preto nám mnohokrát v tomto období nie je príliš do smiechu, sme precitlivené, nepríjemné, stíha nás únava a podráždenie, bolí nás hlava, chrbát a cítime napätie v prsiach a nafúknuté brucho. Kto by z toho všetkého nebol v strese? A samozrejme aj na mužov nepôsobíme príliš bezstarostne. V tomto období nás vôbec nechápu a najradšej by nás nevideli. A čo viac, my to cítime rovnako. 😊 Ako so strašiakom PMS bojovať? A je to vôbec možné?

Koho trápi najviac

Predmenštruačným syndrómom trpí až sedemdesiat percent dievčat či žien. Najviac však trápi ženy po pôrode či ženy po tridsiatke. Niektorí odborníci uvádzajú, že ním najviac trpia bezdetné ženy. Avšak celkovo vzaté sa so syndrómom aspoň raz vo svojom živote stretla či stretne takmer každá žena. Symptómy samy čoskoro vymiznú väčšinou hneď potom, čo sa dostaví menštruačné krvácanie. Ako PMS spoznáme?

Najčastejšie príznaky

Medzi najčastejšie príznaky patrí:

  • podráždenosť a výkyvy nálad

  • úzkosť, plačlivosť a depresie

  • nesústredenosť

  • bolesti hlavy

  • zvýšená citlivosť a napätia v prsníkoch

  • bolesti v podbrušku

  • pocity plnosti brucha, nafukovanie, zmeny chuti k jedlu

  • zmeny libida

  • poruchy spánku

  • vyčerpanosť

  • opuchy kĺbov.

Je vám to povedomé? Nečudujte sa. Väčšinou PMS skutočne prežívate, aj keď ste si mysleli, že nie. Pretože aj podľa odborníkov existuje až 300 predmenštruačných príznakov rozmanitého charakteru. Ich veľké množstvo je čiastočne dané aj tým, že zatiaľ neexistuje presná diagnóza, ktorá by pomohla lepšie odlíšiť predmenštruačný syndróm jednak od normálneho stavu, ale aj od iných ochorení, ako sú napríklad depresie či úzkostné poruchy. Niekedy si môžeme PMS popliesť dokonca so začínajúcim tehotenstvom. Niektoré príznaky sú podobné.

Čo pomáha?

Keďže pri PMS nie je jednoznačne určená príčina, liečba spočíva predovšetkým v prevencii a liečbe konkrétnych prejavov PMS. Ako prevencia sa odporúča vyvážená strava zameraná na dostatok ovocia a zeleniny a tekutín s obmedzením solí, cukrov, alkoholu, kofeínu a obmedzením nikotínu. Súčasťou stravy by mal byť dostatok kvalitných bielkovín. Vitamín B6, E a tiež zvýšený príjem vápnika pomáha niektorým ženám zmierniť predmenštruačné príznaky. Ďalej je vhodná primeraná fyzická záťaž a relaxačné cvičenia (napríklad jóga) a dostatok spánku. Pri naozaj náročnom priebehu PMS môže lekár predpísať hormonálnu antikoncepciu.

Najlepšou a najefektívnejšou liečebnou pomôckou sú ako inak než bylinky. Alchemilka – rýdzo ženská bylinka upokojuje bolesť a rozstrapatené nervy, je skvelá pri menštruačných poruchách, upravuje nadmerné krvácanie a tlmí menštruačné bolesti. Zalejte dve lyžičky alchemilky dvoma deci vriacej vody a nechajte lúhovať desať minút. Psychickú záťaž pomáha zahnať ľubovník, zbavuje stresu, úzkosti a vracia myseľ k pozitívnym myšlienkam. Navyše sa užíva aj na uvoľnenie kŕčov tráviaceho ústrojenstva, pri žalúdočných a črevných problémoch. Proti nafukovaniu je dobrý rascový čaj. Vyskúšať môžete aj homeopatiká.

Hlavne sa nevzdávajme a s PMS bojujme. Buďme uvoľnené, cvičme, veľa pime a obmedzme pitie kávy. K relaxácii nám môže pomôcť pri PMS aj saunovanie a dlhý spánok, pred ktorým si môžeme v posteli prečítať dobrú knihu alebo niektorý z našich článkov. 😊

Prečítajte si aj ďalšie články:

S prianím pekného dňa
www.mimulo.sk

Mohlo by Vás tiež zaujímať

Pridaj komentár

CzechSlovakia