Main menu

 

Stravovanie pri dojčení

31st aug 2015

Dojčené bábätko od svojej mamičky dostáva všetky potrebné živiny v materskom mlieku. Veľakrát je starostlivosť o bábätko vyčerpávajúce, že mamička nemá moc času ani sa kvalitne najesť. Avšak vyvážená zdravá strava je pre bezproblémové dojčenie veľmi dôležitá. Čo teda pri dojčení jesť, aby mala dojčiaca mamička dostatok energie, aby bábätko nebolelo bruško a aby mamička zbytočne nepriberala na váhe?

breakfast-506125_1280
Čo jesť?

Žiadne extra obmedzenie dodržiavať nemusíte, ak jete vyvážene, zdravo. Kúsok čokolády či výnimočne zjedení hranolky alebo vypitá káva bábätku neublíži. Pokiaľ podobné potraviny budete konzumovať pravidelne, spolu s tučnými jedlami z fast foodu a ďalšími nezdravými jedlami, nerobíte dobre. Strava dojčiace mamičky má byť vyvážená, pestrá a plná energie, živín a vitamínov.

Jedzte zdravé jedlá, ktoré obsahujú dostatok energie a živín. Pre zdravý vývoj mozgu, zraku a nerového systému bábätka je dôležité dodať telu polynenasýtené kyseliny (AA omega-6 a DHA omega-3). Najviac polynenasýtených mastných kyselín obsahujú ryby (makrely, sardinky, tuniak, losos) a hovädzie mäso.

Polysacharidy – dodávajú telu dlhodobo energiu a majú tvoriť veľkú časť stravy. Sú v celozrnnom chlebe, cestovinách, zemiakoch, obilninách. Obsahuje dôležité prvky (zinok, vápnik, železo, vitamíny skupiny B).

Zelenina a ovocie telu dodajú dôležité vitamíny, minerály a vlákninu. Jedzte radšej zeleninu z nášho zemepisného pásma.

Proteíny – sú dôležité pre rast dieťaťa. Sú obsiahnuté v mäse, mlieku, strukovinách, rybách, vajciach. Všetko jedzte v rozumnej miere. Preferujte mäso chudé. Dôležitý vápnik obsahuje mlieko, syry, tvaroh, jogurty. Predovšetkým vnútornosti sú bohatým zdrojom železa. Z mäsa sa železo vstrebe lepšie ako z rastlinnej stravy. Z mas vyberajte skôr chudé. Rozhodne nie údeniny (pre vysoký obsah solí a tuku).

 clay-pot-622750_1280

Čomu sa vyhnúť?

Nie príliš vhodné sú tepelne neupravené výrobky, ako majonézové šaláty, surové vajcia, nepasterizované mliečne výrobky, zrejúce a čerstvé syry, tiež tepelne neupravené mäso (tatársky biftek, sushi).
Pre vysoký obsah konzervačných látok, umelých sladidiel a farbív sú nevhodné rôzne polotovary.
Pre vysoký obsah kalórií, cukru a tuku sa vyhýbajte sladkostiam.
Pozor na bylinkové čaje. Mnohé z nich nie sú vhodné pre dojčiace matky. Tiež obmedzte pitie čierneho a zeleného čaju a nápojov s obsahom chinínu, kofeínu. Alkohol na čas dojčenie zo svojho jedálnička vyraďte úplne. Dostáva sa rýchlo do materského mlieka.

Pitný režim

Na tvorbu mlieka podľa skúseností mamičiek má vplyv dostatočne piť. Vhodnejšie sú teplé ako studené nápoje. Neodporúčajú sa nápoje sýtené (kvôli nadúvaniu bábätka) ani 100% ovocné džúsy a sladené limonády (pre zbytočne vysoké množstvo kalórií).

Vhodnými nápojmi je neperlivá voda, příp.lehce mineralizovaná voda bez bubliniek. Ďalej čaju pre dojčiace matky a ovocné čaje (napr.z jahôd, malín, ostružiny, lipy či šípky). Pokiaľ máte rady ovocné džúsy a mušty, radšej ich rieďte s vodou v pomere 1: 1.

teapot-484786_1280

Nadýmavé potraviny

Sú potraviny, ktoré môžu spôsobovať nadúvanie dojčeného bábätka. Medzi ne sa radí čerstvé pečivo a predovšetkým biele pečivo, strukoviny, určité druhy zeleniny (kapusta, cibuľa, karfiol, kaleráb), kysnuté potraviny.
Je možné, že bábätko akceptuje celý váš jedálniček, bez toho, aby trpelo na prdíky. Pre istotu však zo začiatku vynechajte nadýmavý potraviny (aspon na prvé 2-3 týždne). Potom je pomaly as citom zaraďujte do svojho jedálnička. A sledujte reakcie bábätka. Keď bude po určitej potravine mať problémy a bude ho bolieť bruško, na nejaký čas je ešte zo svojej stravy vyraďte.

Alergény

Sú potraviny, ktoré môžu u dieťatka vyvolať alergiu. Najčastejšie sa tam radí citrusy a cudzokrajné orechy. Pri konzumácii jahôd, ostrého korenia (kvôli kožné vyrážke), nadmiery mliečnych výrobkov (kvôli možnej intolerancii laktózy) buďte opatrné.

Mohlo by Vás tiež zaujímať

One comment on “Stravovanie pri dojčení

  1. Pingback: Keď bábätká trápi bruško | Blog Mimulo

Pridaj komentár

CzechSlovakia