Main menu

 

Tehotenstvo a kyselina listová

30th apr 2015

Kyselinu listovú by mali ženy doplňovať už v dobe pred otehotnením. Je to jedna z živín, ktorá obmedzuje riziko vzniku vývojových porúch mozgu a miechy, rozštepov podnebia a perí.

Kyselina listová patrí medzi vitamíny skupiny B. Má významnú funkciu pri metabolizme aminokyselín a nukleových kyselín, ktoré nesú dedičnú informáciu. V počiatočnom štádiu tehotenstva je jej príjem veľmi dôležitý. Dochádza k intenzívnej tvorbe nukleových kyselín, bielkovín a rastu zárodočných tkanív.

Kedy užívať kyselinu listovú?

Pokiaľ tehotenstvo plánujete, užívajte kyselinu listovú v období pred otehotnením a prvých 12 týždňov tehotenstva.

Po pôrode v dobe dojčenia je kyselina listová nemenej dôležitá. Cez materské mlieko prospieva rastu dieťaťa a podporuje krvotvorbu.

mateřské mléko
Aké sú významné zdroje kyseliny listovej?

Bežne konzumujeme kyselinu listovú v strave, ale jej zvýšenú potrebu môžeme doplňovať v tomto období i v tabletách.

Ako už jej názov napovedá, najviac sa vyskytuje v listovej zelenine. Takže jej bohatým zdrojom sú napríklad špenát, šaláty, brokolica, ružičkový kel, špargľa. Ďalej ju nájdete v celozrnnom pečive, v strukovinách, ovsených vločkách, pečeni, vaječných žĺtkoch a kvasniciach.

Odporúčaná denná dávka kyseliny listovej je u bežného človeka 0,2mg (200 μg). U tehotných je ale jej potreba vyššia – 0,4mg (400 μg). Tam, kde je predpoklad nedostatočného príjmu stravou, je vhodné kyselinu listovú doplňovať pomocou tabliet.

Obsah kyseliny listovej v 100g potravín v μg)

Listová zelenina

  • hlávkový šalát (37)
  • špenát (78)

Kapustová zelenina

  • brokolica (33)
  • kel kučeravý (90)
  • ružičkový kel (78)
  • karfiol (55)

 

Koreňová zelenina

  • cvikla (93)
  • reďkev (24)

Ostatná zelenina

  • špargľa (86)

Ovocie

  • jahody (16)
  • maliny, ostružiny (30)
  • pomaranč (24)
  • datle (21)

Orechy

  • vlašské orechy (77)
  • lieskové orechy (71)
  • arašidy (53)
  • kešu (60)
  • sezamové semienka (90)
  • slnečnicové jadrá (90)

Droždie (1020)

Obilniny

chlieb celozrnný (40)
chlieb konzumný (18)
rožok (27)
celozrnný rožok (40)
Praženica (50)

Trocha histórie

Pri štúdii anémie identifikoval kyselinu listovú v roku 1931 vedec L.Wills ako nevyhnutnú živinu k prevencii anémie počas tehotenstva. Neskôr, v roku 1941, sa podarilo inému bádateľovi, Mitchellovi, extrahovať kyselinu listovú z listov špenátu. Až v 60. rokoch 20. storočia bola vyslovená spojitosť jej nedostatku s výskytom defektov nervovej trubice.

Mohlo by Vás tiež zaujímať

2 comments on “Tehotenstvo a kyselina listová

  1. Pingback: Opaľovanie počas tehotenstva | Blog Mimulo

  2. Pingback: Pozitívny test alebo ako to všetko začalo | Blog Mimulo

Pridaj komentár

CzechSlovakia