Main menu

 

Wellness v tehotenstve

23rd apr 2015

Nechcete sa v tehotenstve vzdať cvičenia, masáží, sauny, plávania a podobne, keď ste na ne boli pred otehotnením zvyknuté? Poradíme vám, ktoré činnosti a v akej miere či podobe sú pre budúce mamičky vhodné a ktoré naopak nie.

Chcete pokračovať v tom, co ste robili pred otehotnením alebo si len vyraziť na relaxačný wellness pobyt? Ak ste zdravá a vaše tehotenstvo nie je rizikové, nie je dôvod, prečo si odopierať príjemné činnosti, ktoré vám prinášajú radosť, pohodu a uvoľnenie. Pozor ale v akom štádiu tehotenstva sa nachádzate, nie všetky wellness radovánky sú pre tehuľky vhodné, a to hlavne v prvom trimestri.

Plávanie

Pokiaľ žijete aktívnym spôsobom života a rady by ste sa i počas tehotenstva venovali nejakému športu, plávanie je jedna z najideálnejších športových aktivít, ktoré je možné v tehotenstve odporučiť. S pribúdajúcou váhou a určitou nemotornosťou sa budete vo vode cítiť ľahko a príjemne a vaše kĺby nebudú zaťažované tak ako pri športovaní na súši.

Plávať môžete sami alebo v rôznych kurzoch pre tehotné pod vedením skúsených inštruktoriek. S nimi budete počas kurzu nielen plávať, ale budete sa venovať i cvičeniu a pravdepodobne takisto nacvičovať správne dýchanie. Zvládnutie techniky správneho dýchania sa vám bude hodiť pri pôrode.

Do plaveckého kurzu pre tehotné môžete začať chodiť zhruba v 12.-13.týždni tehotenstva a pokiaľ nemáte žiadne problémy, môžete pokračovať až do pôrodu. Pozor snáď len na pošvové infekcie, a to v prípade, že ste k nim náchylná. Pri akýchkoľvek pochybnostiach sa poraďte so svojim lekárom.

Vírivá vaňa

Tak ako je možné odporučiť plávanie ako absolútnu jednotku medzi tehotenskými aktivitami, naopak vírivú vaňu za vhodnú považovať nejde. Hlavným dôvodom je vysoká teplota vody, ktorá má vplyv nielen na tehotnú – stimuluje maternicu, zvyšuje riziko kolapsového stavu, ale i na plod – podľa odborných štúdií môže horúca voda súvisieť s vrodenými poruchami detí a to zvlášť v období prvých mesiacov tehotenstva.

Sauna

Z rovnakých dôvodov nemôžeme pre tehotné odporučiť ani saunovanie. Pokiaľ predsa len bez sauny nedokážete byť, úplne vynechajte aspoň prvý trimester tehotenstva. V tomto období by mohla mať vysoká teplota v saune neblahý vplyv na plod a spôsobiť poškodenie jeho nervovej sústavy.

Ak sa rozhodnete pre návštevu sauny po prvom trimestri, poraďte sa s lekárom, či to váš zdravotný stav dovoľuje. Pri saunovaní potom dbajte hlavne na doplňovanie dostatočného množstva tekutín. A to najlepšie tých, ktoré obsahujú horčík. Pri potení dochádza k jeho stratám a nízka hladina horčíka môže spôsobiť sťahy maternice. Medzi jednotlivými vstupmi do sauny poriadne odpočívajte a relaxujte, v saune buďte len pokiaľ je vám to príjemné.

Pregnant woman exercise sport over white background

Solárium

Solárium v dobe tehotenstva úplne vynechajte. Vaša pokožka je citlivejšia a môže sa ľahšie spáliť než v dobe pred otehotnením. Navyše je pleť väčšiny budúcich mamičiek takisto omnoho náchylnejšia k vyššej pigmentácii. Aj keď niekedy pigmentové škvrny po pôrode vymiznú, často sa stáva, že zostanú na pokožke navždy. Prečo ich teda zbytočne vytvárať v soláriu, ktoré pigmentáciu zvýrazňuje?

Masáže

Kvalitná masáž má veľmi dobrý vplyv na fyzický i psychický stav tehotných. Budúce mamičky často trápia bolesti chrbta, zatuhnuté svaly, zhoršený metabolizmus a s tým všetkým im dokáže dobrý masér pomôcť.

Kedy ale nie sú masáže vhodné? Masáže nie sú vhodné v prvom trimestri tehotenstva. Ďalej masáž rozhodne nepodstupujte, pokiaľ je vaše tehotenstvo rizikové. Vyberte si kvalitného maséra či masérku s osvedčením.

Masáž tehotných žien je veľmi šetrná, vynechávajú sa pri nej určité miesta a samozrejme sa masíruje v polohách vhodných pre tehotnú, aby nedochádzalo k tlakom na rastúce bruško. Napríklad pri masáži chrbta sedí žena na špeciálnej masérskej stoličke, hlavu a ruky môže mať opreté o nejakú oporu či vankúše. Iné masáže je možné vykonávať v polohe na boku, prípadne tiež v ľahu na chrbte. Hlavné je, aby bruško zostalo voľné a nastávajúca mamička sa cítila príjemne.

Niektoré páry využívajú masáž spojenú napríklad s aromaterapiou i pri pôrode. Môže rodičku príjemne uvoľniť a upokojiť pri napätí a strese, ktorý pri pôrode prichádza.

Cvičenie

Väčšina žien aktívne športuje už pred otehotnením a pokiaľ neprichádzajú s tehotenstvom komplikácie, nie je žiadny dôvod, prečo so športom prestávať i v dobe tehotenstva.

Šport prináša fyzické i psychické uvoľnenie, zlepšuje náladu, udržuje tehotnú v dobrej kondícii. To všetko sú veľmi dôležité faktory ovplyvňujúce správny priebeh tehotenstva a zvládnutie samotného pôrodu, ktorý je sám o sebe pomerne veľkou, nielen fyzickou záťažou.

Aké športy sú vhodné?

Tehotné ženy môžu navštevovať špeciálne cvičenia pre tehotné, ktoré vedú skúsené trénerky a cvičiteľky. Súčasťou cvičenia býva obvykle nielen aeróbna rozcvička a následné posilňovanie, ale i nácvik rôznych druhov dýchania, ktoré sa vám budú hodiť pri pôrode.

Ak nechcete navštevovať tehotenské kurzy, môžete športovať tak, ako ste boli zvyknuté predtým (avšak rozhodne nie na vrcholovej úrovni). Vhodné je plávanie (viď vyššie), jóga, pilates, chôdza. Opatrné buďte so športmi, pri ktorých by mohlo dôjsť k zraneniu či úrazu, vyhnite sa športom, pri ktorých dochádza k otrasom a skokom.

Akékoľvek športové aktivity konzultujte so svojim lekárom, ten vám poradí, čo je pre vás vhodné s ohľadom na váš fyzický stav.

Mohlo by Vás tiež zaujímať

Pridaj komentár

CzechSlovakia